De oplossing voor zeurende pijn in schouder en arm

Gepubliceerd op20-04-2023

Schouderpijn is een van de meest voorkomende lichamelijke klachten. Aankleden, slapen, werken, huishoudelijke taken, autorijden… We gebruiken onze armen en schouders de hele dag door. Zeurende pijn in de schouder en arm kan dan ook erg hinderlijk zijn. Hoe wordt dit veroorzaakt, hoe kan het behandeld worden en hoe kun je het voorkomen? Lees snel verder om antwoord te krijgen op deze vragen.

Heb jij zelf last van zeurende pijn in de schouder en arm waardoor je belemmerd wordt bij dagelijkse activiteiten? Blijf er niet te lang mee doorlopen. Schakel een fysiotherapeut in voor een vroegtijdige diagnose en behandeling.

Oorzaken van zeurende pijn in schouder en arm

Er is niet één algemene oorzaak van een zeurende pijn in de schouder en arm. De oorzaken verschillen per type klacht: heeft het te maken met de spieren, de pezen, het gewricht of het kapsel? Soms is er sprake van een specifiek ontstaansmoment: een ongelukkige val op de schouder, een overstrekking of een verkeerde beweging. In de meeste gevallen is de oorzaak helaas niet zo makkelijk te duiden. Dit zie je bijvoorbeeld wanneer de klacht geleidelijk ontstaat en toeneemt, vaak als gevolg van langdurige over- of onderbelasting. Een fysiotherapeut kan jou helpen bij het achterhalen van de mogelijke oorzaak bij jouw schouderklacht.

In de meeste gevallen wordt een zeurende pijn in de schouder en arm veroorzaakt door een overbelasting van de schouderspieren. Je kunt hierbij denken aan fysiek zware beroepen, zoals schilders, of beroepen waarbij je herhaaldelijk dezelfde beweging maakt, zoals caissières. Een andere risicofactor voor overbelasting is het uitvoeren van een bovenhandse sport, zoals tennis. Andere belangrijke boosdoeners die zeurende pijn kunnen veroorzaken zijn (te) weinig lichamelijke beweging, een verkeerde houding, (werk)druk en stress. Soms kan er ook een andere klacht ten grondslag liggen aan de zeurende pijn in de schouder en arm. Denk hierbij aan een frozen shoulder, een slijmbeursontsteking, een impingement of artrose.

Symptomen van zeurende pijn in schouder en arm

De symptomen van schouderklachten zijn natuurlijk afhankelijk van de precieze oorzaak. Welke precieze klachten ervaart men vooral bij zeurende pijn? Hieronder staan een aantal symptomen die vaak gelinkt worden aan zeurende pijn in de schouder en arm:

• Zeurende pijn in en rondom het schoudergewricht;
  • Pijn die uitstraalt naar de nek, het schouderblad, de bovenarm of de elleboog;
  • Moeite met tillen en bovenhandse bewegingen;
  • Stijfheid met bewegen;
  • Moeite met slapen op de pijnlijke schouder;
  • Gevoelloosheid of tintelingen in de vingers.

Diagnose van zeurende pijn in schouder en arm

Door middel van lichamelijk onderzoek kan een huisarts of fysiotherapeut kijken wat de onderliggende klacht is bij zeurende pijn in de schouder en arm. Meestal is het lichamelijk onderzoek voldoende om een diagnose te kunnen stellen. Wanneer dit niet het geval is, kan er meer beeldvormend onderzoek ingezet worden.

Met behulp van echografie kan er onderscheid gemaakt worden tussen verschillende soorten schouderklachten, zoals een peesscheur of slijmbeursontsteking. Indien nodig kan er aanvullend beeldvormend onderzoek uitgevoerd worden, zoals MRI-scans of röntgenfoto’s. Een röntgenfoto beoordeelt de kwaliteit van het bot. Een MRI-scan geeft een weergave van overige structuren, waaronder pezen, spieren en zenuwen.

Behandeling van zeurende pijn in schouder en arm

Bij zeurende pijn in de schouder en arm is rust meestal erg zinvol. Luister naar het lichaam en ga niet door de pijn heen bijten. Tegelijkertijd is het goed om de schouder in beweging te houden, zodat deze niet verstijft. Daarnaast kan fysiotherapie jou helpen om het herstel te bevorderen.

De fysiotherapeutische behandeling bij zeurende pijn in de schouder en arm is vooral gericht op het geven van advies hoe jij op een juiste manier met de pijnklacht om kan gaan. Dit wordt vaak aangevuld met specifieke oefeningen om de beweeglijkheid, coördinatie en stabiliteit van de schouder te verbeteren en om de zeurende pijn te verminderen. Op die manier kan je ook zelfstandig werken aan jouw herstel! De fysiotherapeut kan ook specifieke behandelinterventies gebruiken indien nodig. Je kunt hierbij denken aan manuele therapie, Dry Needling, shockwave en triggerpointbehandeling. In overleg met jou zal een persoonlijk behandelplan opgezet worden.

Indien nodig kan de huisarts pijnstillende of ontstekingsremmende medicatie voorschrijven. In sommige gevallen geeft de huisarts ook een corticosteroïden injectie. Wanneer al deze maatregelen onvoldoende helpen, kan er met de orthopedisch chirurg besproken worden of een operatie mogelijk is. Dit gebeurt echter niet snel, omdat een chirurgische optie ook langere hersteltijd nodig heeft.

Preventie van zeurende pijn in schouder en arm

Voorkomen is beter dan genezen. Hoewel klachten niet altijd te voorkomen zijn, zijn er wel praktische tips om de kans op het ontwikkelen van zeurende pijn in de schouder en arm te verkleinen!

• Beweging
    Door de schouder en arm gevarieerd te bewegen, kun je vaak al klachten voorkomen. Let er wel op dat je nieuwe activiteiten rustig opbouwt. Je lichaam heeft immers tijd nodig om aan een nieuwe belasting te wennen. Bouw elke week gedoseerd op en neem voldoende herstel tussendoor.
  • Goede werkplek en werkhouding
    De meeste mensen brengen een groot deel van hun dag door op werk. Een ergonomische werkplek en -houding is dan ook cruciaal. Heb je een kantoorbaan? Zorg dan voor een juiste werkplek wat betreft bureauhoogte en bureaustoel. Wissel daarnaast regelmatig van houding. Ons lichaam is niet gemaakt om stil te zitten. De beste houding is dan ook een afwisselende houding. Tip: zet een wekkertje als reminder zodat je elke 10-20 minuten even van houding wisselt.
  • Versterken van de schouderspieren
    Een belangrijke tip is om te zorgen voor sterke schouderspieren. Hoe sterker en stabieler de spieren rondom de schouder, hoe kleiner de kans dat deze zeurende pijnsignalen gaan geven. Dit kan door gerichte stabiliteits- en krachtoefeningen. Wil jij hier graag meer over weten? Vraag gerust om advies bij een van onze fysiotherapeuten.
  • Gezonde leefstijl en sport
    Hoe fitter ons lichaam, hoe minder ‘blessuregevoelig’ we zijn. Dit geldt niet alleen voor de schouders en armen, maar voor het hele lichaam. Sporten is positief voor de stabiliteit, kracht en conditie van de spieren en zorgt er dus voor dat het lichaam beter belastbaar is.

Aangezien we onze schouders en armen de hele dag door gebruiken, kan zeurende pijn in de schouder en arm veel hinder geven bij dagelijkse activiteiten. Gelukkig zijn de klachten vaak goed te verhelpen door voldoende rust te nemen en pijnlijke bewegingen te vermijden, maar tegelijkertijd ook de schouder in beweging te houden. Blijf je toch last houden van de zeurende pijn in de schouder en de arm? Schakel een expert bij onze fysiotherapie in Eindhoven in om de onderliggende klacht te diagnosticeren. Onze fysiotherapeuten helpen je graag in het herstel.