Slijmbeursontsteking schouder: hoe je er vanaf kunt komen (symptomen, behandeling en herstel)

Gepubliceerd op30-03-2023

Een slijmbeurs, ook wel bursa genoemd, is een zacht stootkussentje gevuld met vloeistof. Het schoudergewricht heeft meerdere slijmbeurzen. Deze dienen als stootkussen tegen wrijving van schouderspieren en -pezen onder het schouderdak. Wanneer het gewricht overbelast raakt, kan het vocht in de slijmbeurs geïrriteerd raken. Dit kan uiteindelijk leiden tot een slijmbeursontsteking. Meestal gaat een slijmbeursontsteking in de schouder vanzelf over. Een vroegtijdige diagnose en behandeling zijn belangrijk om het herstel te versnellen.

Symptomen van een slijmbeursontsteking in de schouder

Bij een slijmbeursontsteking in de schouder staan pijnklachten vaak op de voorgrond. Je kunt last hebben van de volgende symptomen:

• Hevige pijn in de schouder;
  • Moeite met het bewegen van de schouder (vooral het heffen van de arm);
  • Moeite met het vinden van een fijne slaaphouding;
  • Roodheid, warmte en zwelling op de bovenkant van de schouder;
  • Mogelijke uitstraling van de pijn naar de bovenarm.

Oorzaken en risicofactoren

Overbelasting van het schoudergewricht is de meest voorkomende oorzaak van een slijmbeursontsteking. Deze overbelasting kan op verschillende manieren ontstaan. Vooral mensen die werk of sport uitvoeren waarbij de schouders veel belast worden, lopen meer risico. Denk aan kappers, schilders of tennissers. Daarnaast zie je het relatief vaak bij een verhuizing of verbouwing, waarbij iemand plotseling de schouder intensief gaat gebruiken.

Naast overbelasting van de schouder kan een slijmbeursontsteking ook acuut ontstaan. Een directe val op de schouder of een harde klap op de schouder kan leiden tot irritatie van de slijmbeurs. In zeldzame gevallen ligt een onderliggende medische aandoening ten grondslag aan de slijmbeursontsteking, zoals een bacteriële infectie of auto-immuunziekten.

Diagnose van slijmbeursontsteking in de schouder

Door middel van lichamelijk onderzoek kan een huisarts of fysiotherapeut kijken of er sprake is van een slijmbeursontsteking. De symptomen van een slijmbeursontsteking lijken soms erg op andere schouderklachten, zoals een frozen shoulder of peesontsteking. Daarom is er soms meer onderzoek nodig om de diagnose te stellen. Door middel van een echografie kan er onderscheid gemaakt worden tussen de schouderklachten. Indien nodig kan er aanvullend beeldvormend onderzoek uitgevoerd worden, zoals röntgenfoto’s of MRI-scans.

Behandeling van slijmbeursontsteking in de schouder

Meestal gaat een slijmbeursontsteking binnen 3-8 weken over, zonder dat er therapie aan te pas komt. Bij een slijmbeursontsteking is rust erg zinvol. Luister naar het lichaam en ga niet door de pijn heen bijten.

Tegelijkertijd is het goed om de schouder in beweging te houden, zodat deze niet verstijft. Zodra de pijn het toelaat is het goed om te starten met lichte schouderoefeningen. Maak rustige slinger- en zwaaibewegingen met de arm binnen de pijngrens. Vermijd nog wel zware belasting. Fysiotherapie kan jou helpen om het herstel te bevorderen. De therapie bestaat veelal uit adviezen bij dagelijkse activiteiten en gerichte opbouw in oefeningen. In sommige gevallen geeft de huisarts een injectie met ontstekingsremmers (corticosteroïden). Dit helpt om de irritatie in de slijmbeurs te verminderen.

Wanneer al deze maatregelen onvoldoende helpen, kan er met de orthopedisch chirurg besproken worden of een operatie mogelijk is. Dit gebeurt echter niet snel, omdat een chirurgische optie ook langere hersteltijd nodig heeft.

Veelgestelde vragen over slijmbeursontsteking in de schouder

Wat te doen en wat niet te doen bij slijmbeursontsteking?

Het belangrijkste advies is om rust te houden. Geef de schouder voldoende rust om te herstellen en vermijd pijnlijke bewegingen. Probeer verder de arm zoveel mogelijk binnen de pijngrens in bewegen te houden. Hierdoor verklein je de kans op stijfheid in de schouder.

Kan een slijmbeursontsteking kwaad?

Een slijmbeursontsteking is gelukkig geen ernstige aandoening. Je kunt er echter wel lange tijd last van houden. Het is dan ook belangrijk om naar je lichaam te luisteren en op tijd rust te nemen. Meestal herstelt de slijmbeursontsteking dan weer vanzelf.

Hoe lang kan een slijmbeursontsteking duren?

De tijdsduur van het herstel verschilt per persoon. Sommige patiënten hebben een aantal weken pijn, anderen hebben er maandenlang last van. De duur hangt onder andere af van:

• Hoe lang de klachten al aanwezig zijn;
  • De oorzaak van de slijmbeursontsteking;
  • Jouw dagelijkse activiteiten en werkzaamheden;
  • Jouw leeftijd en algehele fysieke gesteldheid.

Een slijmbeursontsteking in de schouder kan zowel acuut als door langdurige overbelasting ontstaan. De klachten kunnen erg hardnekkig zijn. Door op tijd de symptomen te herkennen en rust te nemen, gaat de ontsteking vaak vanzelf weer over. Onze fysiotherapeuten helpen je graag in het herstelproces. Hoe eerder de slijmbeursontsteking behandeld kan worden, hoe spoediger het herstel kan verlopen. Heb jij (beginnende) klachten? Twijfel dan niet en maak een afspraak bij onze fysiotherapie in Eindhoven en omgeving.