Borstontsteking

Soms gaat een borstontsteking niet binnen 48 uur over. Onze therapeuten kunnen u dan helpen met het oplossen van de verstopping.

Wat is een borstontsteking?

Veel moeders die borstvoeding geven krijgen er wel eens mee te maken; een borstontsteking (ook wel mastitis). Een borstontsteking begint vaak met een verstopt melkkanaaltje, waardoor de melkklieren achter de verstopping overvol raken en er druk ontstaat in de borst. Het omringende weefsel raakt geïrriteerd en er ontstaat pijn, zwelling, roodheid en/of warmte.

Het belangrijkste bij deze klacht is het achterhalen wat de oorzaak ervan is. Hiervoor kunt u het best terecht bij de lactatiekundige, in veel gevallen heeft u daar geen verwijzing voor nodig en vallen de kosten onder de basis verzekering. Bij sommige verzekeraars zit dit in het aanvullend pakket. Kijk dit goed na. U kunt eventueel ook naar de huisarts gaan.

Borstontsteking klachten

Wanneer je borstvoeding geeft, stroomt de melk via een klein kanaaltje naar de tepel. Het kan voorkomen dat dit kanaaltje verstopt raakt, waardoor u de volgende klachten krijgt:

• Harde schijf in de borst
  • Vaak is er maar een borst aangedaan
  • Eventueel rode plekken of een algeheel rode borst (dit hoeft niet!)
  • Géén koorts (>38,5 C)
  • (Extreme) pijn in de borst, vooral tijdens het voeden
  • Je voelt je niet lekker
Borstontsteking mastitis

borstontsteking / mastitis

Borstontsteking verhelpen

Vaak gaat een verstopping vanzelf over binnen 48 uur. Indien er geen verbetering is binnen dit tijdsbestek behandelen we met ultrageluid; door middel van lichte trillingen wordt de verstopping opgelost, verbetert de doorbloeding en verminderd de zwelling waardoor de doorstroom van melk beter gaat. Hierdoor wordt ook de pijn minder. Deze trillingen zijn pijnloos en worden gedurende 5 minuten, 2 dagen achter elkaar toegepast. Na de behandeling met ultrageluid is het belangrijk dat u direct de borst “leeg” maakt: de voeding geeft zoals u normaal gesproken doet (direct voeden of kolven). Hiervoor stellen we een behandelkamer ter beschikking zodat u dit op uw gemak kunt doen.

Borstontsteking behandeling in Eindhoven? Maak een afspraak!

Fysiotherapie Achtse Barrier in Eindhoven helpt u graag met het verhelpen van uw klachten. Wilt u informatie of vrijblijvend advies? Neem dan contact op via het contactformulier, of bel naar 040-2424464. Direct een afspraak maken is ook mogelijk via het afspraakformulier.